Thursday, January 28, 2010

Terung

Hari ni ada kelas Ustazah Minah. Aku suka dengan kelas dia. Banyak bercerita hal-hal yang aku tak tau. Aku mahu kongsi satu cerita yang ustazah beri tau kat kami sekelas. Pasal TERUNG.
Ada seorang pemuda, miskin. Masih belajar. Rumahnya kecik dalam masjid. Muat-muat untuk dia. dia seorang yang taat dengan suruhan Allah.


Disebabkan miskin, dia bertahan perut berlapar. Hari ni, dah 2 hari dia tak makan apa-apa. Pemuda tu tersangatla lapar.


Ustazah melencong sikit. "dalam islam, kalau seorang pencuri itu mencuri kerana lapar, tangannya tidak akan di potong. Islam tak zalim"


Sambung balik. Dia pun cuba memanjat dinding rumah dia. (rumah arab dahulu bersebelah dengan masjid). Dia ternampak satu perempuan, lalu dia tutup mata dan lari.


Ustazah melencong sikit. "selagi iman ada di dada, kita akan takut untuk lakukan maksiat"


Bila pemuda tu lari, dia termasuk ke dalam dapur sebuah rumah ni. Dan dia terbau satu masakan terung yang sedap. Entah terung masak kari ke, gulai ke ustazah pun tak tau.


Dia bukak penutup periuk tuh. dah capai satu terung, dan mula buka mulut untuk makan.


Tiba-tiba


Dia tersedar, “Ya Allah, apa yang aku lakukan ni, aku seorang pelajar agama, seorang muslim, islam tidak mengajar mencuri “ dia pun berhenti makan, lalu letakkan terung tuh kembali. Dia balik semula ke masjid dan belajar dengan keadaan lapar.


Selepas belajar kot. (aku lupa) ada seorang ustaz datang, dia cakap. “ada seorang perempuan kaya yang kehilangan suami mahu mencari penganti, kamu mahu terima dia?” ini macam lamaran la gitu.


Pemuda tu bersetuju. Lalu berkahwin la mereka. Pemuda itu mengikut isteri kayanya balik. Isterinya hairan dengan satu kejadian yang menimpa dia. dia pun bererita dengan pemuda/ suaminya.


“saya ada masak terung. Tapi saya hairan, terung tu sudah berusik, siapa agaknya yang cuba memakannye?(lebih kurang la macam ni)


Pemuda tadi pun, cerita hal sebenar sambil menangis.




Ustazah cakap lagi. Pengajaran dari cerita ni, bila kita tinggalkan sesuatu yang tidak baik/haram kerana takutnya balasan Dia, maka Allah akan balas dengan benda yang jauh lebih baik. macam dalam cerita tu, kerana satu terung dia tingalkan (lapar) pemuda tu dapat berkahwin dengan orang kaya dan empunyai banyak harta. Allah bagi.


Dah habis. Aku menunggu kelas Ustazah Minah minggu depan. Teruja !

post signature

19 comments:

  1. hahahahha besttt jerr stry ustazh ni
    bnyak pengajaran dowh! cerita selingan ustazah tu pun best jugak!


    moral of d stry

    jgn makan terung!!!

    ReplyDelete
  2. teruja pasal kahwin ? hehee

    ReplyDelete
  3. owh terung.....terung...terung....

    ReplyDelete
  4. bagos tol mamat tu. kalo la ade zmn skrg ni.. isk3.

    ReplyDelete
  5. ustazah minah yang beshhhhhhhh.
    belajar dengan dia best best best..

    ReplyDelete
  6. yerp, tepuk dada tanya iman..

    ReplyDelete
  7. lps nih pakcik kene tinggalkan blog nih la... sbb nak dapatkan tuan blog nye...huhuhuh

    ReplyDelete
  8. wah. nice story.

    apesal aku asik terbayang terung masak kicap je neh.

    igtlah saudaraku. jgn makan terung yang harammmm...

    ReplyDelete
  9. tak pernah lagi dengar citer ni..sebabkan takut kite dapat yg lagi lebih baik..

    thanks 4 sharing qilah.

    ReplyDelete
  10. btol tue...aku sokong...

    tinggalkan sesuatu atau buat sesuatu biarlah kerna ALLAH...

    ReplyDelete
  11. aku suka ustazah tu
    dia membukak minda aku yg sedia sempit ni
    hehehe

    ReplyDelete
  12. insap2
    lepas ni mana tau ada org lamar aku plak ;p

    ReplyDelete
  13. aha. aku xmakan terung. nanti pening.

    eh tah2 ustazah minah yang kawen dgn pemuda yang usik terung tu kot.

    kan2? hehe.

    ReplyDelete
  14. kisah yang penuh inspirasi...

    Dalam hadis banyak kisah2 inspiratif lainnya.

    ReplyDelete