Thursday, January 14, 2010

Sekatil


Bangun pagi untuk ke kelas. Pada aku memang satu cabaran yang hebat. Ibarat aku sedang berlari 12 kali kat padang.



Mata. Yes, mata bagai digam. Selimut menarik-narik. Hey, syaitan tuh.



Ustazah ada cerita tadi. Dia kata, para ulamak dulu ada satu habit pelik sikit. Bila setiap kali dia bangun tidur. Lepas bace doa bangun tidur, dia akan tepuk-tepuk bantal dia sambil cakap "wahai bantal kau sungguh empuk, tapi ada lagi empuk dari kau, di syurga nanti " dengan serta merta, ulamak tadi bangun.



Aku rasa aku nak amalkan hee. Jangan nanti kawan sekatil aku pandang semacam bila bangun sudah. Tuh ku rasa ibarat motivasi diri sendiri. Supaya bangun pagi. Macam pepatah cakap "susah-susah dulu, bersenang kemudian " jadikan tuh sebagai semangat bersusah masa belajar.




Katil aku dan dia


Ok. Aku selalu amalkan ni. Nak bangun on time tanpa guna alarm. Sebelum tidur,

aku niat dalam hati pukul berapa nak bangun. Pastu, aku selawat sambil gerakkan ibu jari kaki belah kanan 3 kali.



Cubala. Insyaallah menjadi. setiap pagi aku akan bangun 5 minit lebih awal dari alarm aku.



Selamat mencuba.

post signature

27 comments:

  1. terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  2. wahh,ase nk try..thanks kasi baik punye info.aku salu bgun pagi mesti snooze kn jam dan smbung tdo!=p

    ReplyDelete
  3. okay...nk try gak la cara 2...

    tp slaloo kwn y kejutkn...hehe

    ReplyDelete
  4. nice tips dear..

    tq for sharing the info..

    ReplyDelete
  5. huhuhu....aku plak kan..bila terjaga je waktu subuh...kepala aku terus teringat iklan arab yg ade syaitan tidur sebelah die tu...teringat muke syaitan tu je boleh buat aku bangun dgn serta merta....huhuhuu...

    ReplyDelete
  6. huhuhu....aku plak kan..bila terjaga je waktu subuh...kepala aku terus teringat iklan arab yg ade syaitan tidur sebelah die tu...teringat muke syaitan tu je boleh buat aku bangun dgn serta merta....huhuhuu...

    ReplyDelete
  7. little black dress..:P dulu pun kawan kejotkan..sekarang dah berdikari

    ReplyDelete
  8. Lala...wow..cari ko berbeza...setan biru tu ea?

    ReplyDelete
  9. good tips! tips from me pulak. rasanya semua orang dah biasa buat. baca ayat qursi, 3 Qul, selawat, bertasbih ( subhanallah, alhamdulillah, Allah hu akbar ) sebanyak 33x. dan last baca al-fatihah 21x. niat dalam hati nak bangun pukul berapa. tak payah pakai alarm insyaALLAH u will wake on that time :-) just try it.

    info tambahan : sebenarnya otak memainkan peranan yang penting which is called 'mind set'. dan semua apa yang kita fikir akan diproses semasa tidur. that is why kita disaran berdoa sebelum tidur. ok then, banyak pulak komen :-)

    ReplyDelete
  10. heeee :) tak pe...informative :) tq for sharing. harap2 orang yang baca n terkomen pun baca n amalkan...:)

    ReplyDelete
  11. insyaallah mlm nnt 0rg try..tq dear

    ReplyDelete
  12. set alarm.. bila bunyi off.. tdo balik!

    ReplyDelete
  13. first time tau pasal tips ni
    hehehhe

    p/s: kita satu kelas ustazah tu yek

    ReplyDelete
  14. ustazah sangat sweet..i love her so much..
    she almost make we wanna cry..
    tergantung-gantung air mata aku

    ReplyDelete
  15. owh tidak.....bgun pagi..........tidak.......

    ReplyDelete
  16. MUZAKKIR.ahahha, bangun pagi la

    ReplyDelete
  17. jom semua try!. tapi niat kene betullah.

    jgn pulak bgn awal, tapi tidur balik.
    hahaha. :D

    ReplyDelete