Wednesday, January 20, 2010

Cg Lola

Cg Lola seorang guru yang sangat kerek. Gila berlagak, suka marah-marah. Mendenda murit dengan terlampau dan suka menggunakan bahasa KASAR. Padan muka Cg Lola, semalam di malukan diri sendiri.


Macam ni ceritanya….


Cg Lola bertanya dengan nada berlagak di hadapan kelas “ siapa bodoh sila berdiri “.


Dah tentula tak de sorang pun yang akan bangun. Siapa nak ngaku bodoh ye tak ? Cg Lola ingat anak murid dia semua bodoh la tuh. Tak baik sungguh. Akibat tak puas hati, dia bertanya lagi " semua pandai ? bagus kelas ni, kalau tak dapat 100 kelas saya awak bodoh dan kena diri sepanjang kelas saya "


Sesuka hati menggunakan bodoh itu. Setiap patah kata adalah doa, lagi-lagi guru.


Tiba-tiba, Anon bangun. Cg Lola tersenyum sinis. Dalam hati berkata : ada jugak yang berani ngaku diri bodoh. “awak rasa awak bodoh? "


Anon langsung menjawab “saya tak bodoh, saya kesian tengok cg sorang yang berdiri dari tadi. Cg la yang bodoh ”


Cg Lola terdiam. Dan terus berlari anak, keluar kelas. Malu !


# cerita rekaan semata-semata.



Pengajaran : jangan sesuka hati nak menjatuhkan/ memburukkan seseorang sebab nanti akan terkena diri sendiri. Walaupun nampak macam Cg Lola tuh nak force semangat anak murid dia belajar.


Sebab tu wujud, sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga.


Renung-renungkan dan selamat beramal - ustaz eazy

post signature

15 comments:

  1. owh...aku ingat cite btol...ekekekke

    ReplyDelete
  2. sapa yg mereka crita ni..bijak bijak..ada pengajaran buat cikgu cikgi..hihi

    ReplyDelete
  3. huhuhu....gitu le... bila si pengajar sendiri kurang ajar... huhuhu

    ReplyDelete
  4. uish.. hrp2 la nt x jd chekgu yg cm tuh...

    ReplyDelete
  5. anak murid lagi pandai dari cikgunye..hahaha..

    ReplyDelete
  6. la rekaan semata2...hiihiih....setuju...sepndai2 tupai lompat pn jth jua....mst terjth jgk...antara cpt or lmbt ja nak jth kn...uhuhu

    ReplyDelete
  7. aku rasa kalau ngan aku budak tu tak lama...

    ReplyDelete
  8. kalau lah aku anon. kompom budak2 kelas aku akan sanjung tinggi aku. :)

    ReplyDelete