Thursday, March 11, 2010

Tersedar

“ Kalaula kita sedar yang malaikat Raqib dan Atib ada di bahu kiri dan kanan kita, dan tahu yang tugas mereka adalah mencatat segala apa yang kita lakukan dengan sedeatail-detailnya. Kita pasti takut nak lakukan kejahatan. “

 “Kalaula kita sedar, yang satu hari nanti kita akan ditimbang di sana, dengan kitab amalan turun seperti salji. Dan kitab itu akan turun antara kiri atau kanan, kalau turun sebelah kanan, petanda baik, kalau kiri itu satu petanda buruk. Kita tak akan lakukan kejahatan. “

“ Kenapa orang boleh takut nak mencuri kat atm bank ? sebab ada cctv. Kenapa kita tak takut pada Allah, dia walhal Dia sentiasa tengok kita. “

“ Apabila dah sampai giliran kita untuk di hisab,  akan terlihat setiap apa yang kita lakukan. Dari yang kecil sampai ke besar, anda tidak malu ? Pada masa tu, akan ada orang menangis air mata berdarah, insaf, tapi sudah telambat. “

/
/
/
/

Di kelas Ustazah Minah untuk subjek Hubungan Etnik. Bila ustazah mula bercakap, aku sangat kagum kerana aku bukan seperti dia. Aku manusia yang biasa.Itu antara kata-kata ustazah yang aku ingat.

Dia banyak membuka minda aku untuk berfikir.

Dan hari ni, dia membuat aku rasa TERSEDAR. 

post signature

7 comments:

  1. ... dan bila aku baca entry ni
    aku pun ikut tersedar ...

    ReplyDelete
  2. kita pun ada CCTV 24/7
    tapi tak nampak.

    ReplyDelete
  3. tersedar jua tatkala join kelas koku family institution in islam dulu.

    kepala otak dah berkarat. bila sekali sekala asah2 menda2 camni bagus gak. moga makin polish, makin cun.

    ustz hasrizal aku dah ada buku dia. tp nak keluar yang ketiga, murabbi cinta di pesta buku nanti. x sabarrrr

    hehe sophie kinsella, aku cam x berapa minat. aku ska cerita, magical, mengarut (minus twilight). ada g x? ehehe

    ReplyDelete
  4. aku rasa aku kena di motivate setiao hari r biar rasa bersemeangat sikit
    setiap hari

    ReplyDelete