Monday, March 8, 2010

Gagal Itu Pasti

" Kalau mahu berniaga, pilih perniagaan yang kurang diceburi, peluang sangat cerah untuk berjaya menjadi usahawan " - kata pengasas GranuMas (tulang gantian)



" Mahu kereta besar ? rumah macam ni ? (sambil tunjuk slide) boleh buat insurans. " - kata salah seorang "manager" Takaful Insurans



" Kamu tahu, peratusan orang melayu yang menceburi perniagaan dalam travel agencies adalah lebih kurang 10%, yang lain dipelopori oleh bangsa lain, jadi apa salahnya kalau kita menceburi bidang ini " - kata pengasas Al-Abrar travel agency. 


/
/
/

Aliff gila seksi buat macam tuh ! Fuh tergoda i. Hahaha jangan mara, main main je.


Sabtu yang lalu, aku menghadiri satu seminar Gerak Usahawan Siswa di Uitm Melaka, di Lendu. Dari pagi sampai la ke petang. Gila tak gila otak aku nak menerima input, bo***t aku yang duduk kat kerusi plastic dalam masa 9 jam lebih !



Oh, nasib baik, makanan di taja oleh Rasamas, jadi macam mewah sikit la dan rasa berbaloi-baloi, hahaha sebab datang. Aku sangka, seminar ni ada 1 speaker je. Sekali amek kau, 5 speaker sekali ok. 


Sesi pagi, 2 speaker dari Tan Sri Dato' Muhammad Ali bin Hashim, chairman Johor Corporation. Yang kedua Jamaludin bin Md Ali, Managing Director of KFC


Ok, orang besar yang berjaya dalam perniagaan datang. Aku teruja ! Serius, sikit je la tapi, tu pun sebab dapat makan dari rasamas. hahaha. Dan bila aku tau yang rupanya KFC ada beri peluang untuk pelajar graduate untuk buat business dari bawah. Berniaga Ayamazz Roti Impit, rasa macam, "aku nak cuba" hahaha. Harapan angan-angan semakin menjadila kan. Tak salah berangan ye tak.




Ok sesi petang, dengar dari usahawan berjaya dari 3 bidang berbeza, macam dekat atas tu, antara ayat-ayat yang mereka cakap dan aku ingat. 



# Ceramah sesi 2 ni buat aku pening kepala, setiap bidang macam nak promote suruh buat dia punya. Maksud aku, kalau insuran, cakap berniaga barang sampai bila, dah ramai dah orang berniaga, TAK BERJAYA (itu mendownkan aku) jadi buat insuran. Pastu sibuk tunjukkan berapa bijik kereta dah ada. Pada aku nak mengumpul harta bukan dengan beli kereta, kereta memang satu aset. Tapi kereta aset tak kekal, kereta makin lama makin tak laku, kenapa tak beli tanah? rumah ? itu lagila aset, makin lama, harga makin tinggi. Hurm.



Aku patut fikir sudut positif, Qila positif qila mereka begini untuk suruh aku BERFIKIR, mana satu bidang terbaik, peluang banyak, cuma kena pandai pilih. GAGAL ITU PASTI, sebelum berjaya.


Tamat.
post signature

10 comments:

  1. beli rumah . harga makin naik.
    kalau tak nak jual sewakan je..
    setiap bulan masuk 600-700 ringgit kat kita :)

    tapi modal takde tu yang susah.
    mcm mana nak jadi orang berjaya pon susah :)

    bagaimana ehh?? dia ada gitau?hehe

    ReplyDelete
  2. setuju sangat.gagal itu pasti.orang yang betol2 berjaya tu sebenarnya pernah jadik orang yang gagal.so, takpe if gagal, as long as kena naik kan balik lah, jangan gagal terus gagal.kan3? ^^

    ReplyDelete
  3. WOW....hurm.. pandai sipenceramah itu menyusun kata2 menaikkan lagi semngat org melayu berniaga

    ReplyDelete
  4. haha bleh awk than ek dok 9jam..if sya mmg xthan n cabut dh haha..emm sya pn cdg nk meniaga gk tp 1hari nnt pas dh kumpui modal hehe

    ReplyDelete
  5. aku takut akan gagal...tapi kena mencuba...

    ReplyDelete
  6. Salam. Dah lama tak singgah sini. Kebizian melanda diri. Background pun dah tukar ya :)

    ReplyDelete
  7. aku banned pak cik hekelehjutawankononyangnamatakmasukmana-manapaper tu.

    benci dia.
    tu orang-orang yang gelap mata dengan duit.

    ReplyDelete
  8. kalau beli rumah atau tanah harga makin naik . buat apa beli kereta banyak banyak tapi guna sekali seminggu ?

    ReplyDelete
  9. hehe
    biasalah tu nak tunjuk berjaya

    jom join contest di blog aku ;p

    ReplyDelete