Tuesday, December 22, 2009

Ego runtuh

Aku berdua hari ni dengan mak tok. Selalunya kami akan bercerita hal-hal lama. Entah, seronok ! berbual dengan orang tua kena la ikut style dia juga kan. Takkan la aku nak bercerita pasal artis sekarang pulak.



Padahal mak tok aku memang kaki tv juga. Dia kenal Mawi, Fasha Sanda, artis lama-lama yang aku tak tahu. Huh, moden siot.



Dulu masa aku lahir, ibu ada cakap.. “nak panggil apa ni? Nenek ker?”

eh, tak nak la..macam tua sangat, panggil mak tok, muda sikit”



Sebab tu sampai sekarang aku panggil dia mak tok. Perasan muda la tuh.



Aku kan ego. Tapi mak tok tak ego. Hati tisu. Sikit je da nangis. Anak sedara dia kawen pun nages. Apatah lagi bila time raya, salam-salam dengan adik beradik dia. Nangis dan nangis.



Aku tak nangis. Entah kenapa, tapi aku sedih. Malas nak tunjukkan. Ego, kepala batu..ibu aku selalu cakap aku macam ni.



Ego aku ada juga batasan. Emosi aku tak stabil sejak akhir-akhir ni. Dan bila aku berbual dengan dia hari ni, dia tanya pasal penama rumah, nak tukar account bank.



Sememangnya aku akui duit mak tok banyak. Kalah duit aku. Aku agak boros. Tapi ikut masa. Mak tok tak, dia sangat cermat, masa dia kerja dia sanggup kumpul duit dari makan mewah-mewah. Hasil, tak de hutang langsung ?!



Tabik dengan mak tok.



Bila dia cakap, “nanti rumah mak tok yang tengah sewa sekarang, mak tok bagi kau, bila mak tok dah tak de setiap bulan duit tu kau amekla”


air mata aku macam ni kot


Aku ternangis. Ego aku runtuh. Bukan sebab dapat rumah, sebab “bila mak tok dah tak de”. Dan aku cepat-cepat lap, malu nanti dia nampak.


Hakikatnya yang hidup pasti akan pergi.

post signature

30 comments:

  1. warghh sedihnya dialog maktok. huhu..

    ReplyDelete
  2. yela...tak nak ingat dah...dia jaga aku dari kecik...huuhu

    ReplyDelete
  3. kita yg muda pun kn beringat..

    ReplyDelete
  4. yup..aku jua pasti nangis dengar kata sebegitu

    ReplyDelete
  5. huhuhu....sedihnye bila org tua ckp mcm tu...hurm..post la gmbr mak tok ko...nk gak tgk..

    ReplyDelete
  6. sgt sedih.......lau ila pn ngagis..ihih

    ReplyDelete
  7. Lala ...sangat..nak tengok ker..tunggu raya.:P

    ReplyDelete
  8. HonEyBuNNy...nangis kene cover.

    ReplyDelete
  9. sedih la... saya tak pernah ada nenek.. sebab sejak di meninggal sebelum sempat saya lahir kedunia

    ReplyDelete
  10. tibe3 aku teringat arawah opah aku.. aku tersangatlaa manje ngn arawah opah.. sehingga kan pi tito pun nak pelok arawah..ermmm...

    Aku doakan Mak tok kamu sehat2 selalu keh..;)

    ReplyDelete
  11. huhu..jgn la pk sal tu kan..sedey lak nnti..xpe..selagi die masih ade nie..heppy kan die selalu k..

    ReplyDelete
  12. BuLaN iTu aKu...:) saye ade due2 lagi..:)

    ReplyDelete
  13. alvin takda rumah harga 8juta story...orang nampak

    ReplyDelete
  14. ♥chentatiku♥...betul..akan.

    ReplyDelete
  15. aku tak ingat pun bler pertama kali panggil nenek aku tok.

    best oh maktok kamu, update.

    em jgnlah nangis. dia sayang kamu tu..

    ReplyDelete
  16. Asyraf Abdul Rahim ...kenapa?..dah tak nangis dah :)

    ReplyDelete
  17. memang sedih...hurmmm

    -->>xde sape yg sukekan penceraian

    -->>kamukah jumpe pasangan dari blog?..hebat =)

    www.khaizarien.com

    ReplyDelete
  18. gembira tgk kawan2 yg masih ada tuk nenek. sy dah cucu yatim piatu. x sempat nak bermanja2 dgn diorang. masih tak tahu erti hidup, diorang dah pergi. balik kampung sekarang pun dah xde rasa.

    sayangilah maktok ye.

    ReplyDelete