Wednesday, May 5, 2010

Satu Dua Tiga Kata



Tonsel.

Alah tak de la teruk sangat kan.. Just sakit tekak biasa, yeah itu dulu. Persepsi aku terhadap tonsel. Nowdays, aku dah berubah. Tonsel bukan satu penyakit yang boleh di bawak main-main.  Dia boleh membawa kepada pembedahan.

Eeee macam kene kelar gitu leher bila nak buang tonsel. Sebab sebab its happen, one of my aunty, kene buang tonsel dan aku nampak ada satu garisan di leher. Ngilu.

Cerita pasal ngilu plus geli plus nak muntah, aku try untuk hilangkan bende alah ni dengan tengok “Saw”, “long kong” dan gambar gambar macam sembelih orang la, orang mati kepala pecah la, aku tengok untuk atasi rasa ngilu plus geli plus nak muntah. Huh

Orang kata, jika kita nak atasi fear, we must face it. See, aku face it la tuh. Hahaha but still, bila terenang pada diri, tetap rasa takut. Hahaha, mission tidak berjaya.

Berbalik kepada tonsel, when i google up apakah punca-punca terjadinya tonsel aku rasa itu adalah puncanya KOT. Apa? Apa? Eat without clean your hand, satu.

Aku rasa, its me. Bukan pengotor ! bukan bukan, dia kata nak makan pastikan makanan itu betul betul clean, cleanliness is important before you swallow anything. Sebab ia mungkin telah di cemari oleh habuk or whatsoever terms in science. Aku da jadi ex science student, dah lupa. Hahaha

Nih, contoh gambar, biar je la kecik, aku pun geli la! Kau nak tengok, google la sendiri. 

Sekarang, bila aku nak makan, aku akan ke toilet, cuci tangan menggunakan sabun mandi sampai aku rasa puas. Bukan la bermaksud sebelum ni tak basuh tangan, basuh cuma without sabun, sekarang kene lebih precaution.

Nah, ini cara membasuh tangan yang ideal. Save jadikan wallpaper ok. 


Ada lagi punca tonsel adalah disebabkan tekak kita kering dan tiada air. Faham? Kiranya macam kau jangan sesekali biarkan kau rasa tekak kau haus sebab dia akan lebih burukkan tonsel kau. Jadi, sekarang aku pastikan air masak sentiasa di sisi even tido sekali pun. Hee.

air kosong / masak / jarang. Haa, pilih mana korang panggil. 

Kalau tonsel dah bengkak dan nanah, tiada cara lain melainkan kene buang. Uh, seram.

So kawan kawan, amalkan ini yeah untuk avoid tonsel. Don’t be like me, dah kene baru nak cari punca. Akan lebih berhati-hati.

Tata.


Ps:
1.       1. Masa 5 hari untuk paper terakhir ! Its marcom (marketing communication), semoga tuhan memberkati ilmu ku dan kawan kawan.
2.       2. Gula kapas warna pink macam sedap ea.
 post signature

1 comment:

  1. samalah... ari nie meo demam sbb sakit tekak... xg keje...

    ReplyDelete