Tuesday, October 9, 2012

Kerja, Survey, 78%, Happy, Unhappy, Click Bla Bla Bla


Mei Mei, Ms Chong, Candy, Izan, Kembar, Farizah, Kakak-kakak Farizah - Singapore Zoo, 31/08/12 

Tengok jam 5.30. Cepat cepat balik kemas barang, ini jela peluang yang ada boleh balik awal, kalau tidak jangan harap la. *bos on leave 3 hari, hehehe

Gosip punya gosip dengan Farizah terkeluar conclusion ni. *Conclusion la sangat =P

Kalau 
gaji besar, kerja tak happy pun tak best jugak 
gaji kecil, kerja tak happy lagi la tak best
gaji besar, kerja happy sangaaat best
gaji kecil, kerja happy pun best
gaji sederhana, kerja sederhana happy adalah natural. 

Ok sekian. 
Terima kasih. 

=p

Happy kerja ada banyak maksud, seperti kita happy dengan apa yang kita buat, happy atau suka dengan environment kerja kita, happy dengan our clicks, happy dengan bos?, happy dengan gaji ke and happy because you memang happy go lucky person perhaps. 

Baiklah. Semalam ke tadi, aku pun terlupa. Ada terdengar berita lagi satu lupa samada berita dekat radio atau tv yang mengatakan about 78% Malaysians are unhappy with current job, lagi 22% suka. 

Wah. (Update) 
Aku baru google. Ini survey dari Jobstreet rupanya. Dia kata, Jobstreet said, yang primary reason/punca utama Malaysian tak suka kerja sebab tak puas hati dengan scope of work. Aku rasa ni kes kene buat banyaaaaaak kerja. Contoh kau la marketing executive dalam masa yang sama kau la juga technician, malah kau juga seorang caunsellor, malah kau juga seorang pereka graphic, eeewah bunyak "cums". 

Next point. Lagi tak puas hati sebab poor relationship with immediate supervisor/ bos. Ini tak perlu dihuraikan. Memang la kalau dah tak sehaluan dengan orang atasan kita, payah payah. Please sila hindarkan bodek ye. Keji tahu. 

Last point, dia kata gaji sikit. Baiklah, fair enough. Kalau gaji 200 sebulan, tetiba dapat offer 500 sebulan mestila pilih 500 kan. Tapi tu tak penting asalkan 2 point lagi happy. Now i can see the relationship between money and happiness. 
Quote "money can't buy happiness" it is true!

Lagi 22% yang suka ni dia kata:
1. Kerja yang mencabar
2. Gembira dengan bos yang pandai menghargai dia as worker.
3. Good relationship with colleagues.

- Aku harap satu harini nanti aku tergolong dalam 22% ni.

Bye!
ps: selalu ada problem nak pilih tajuk blog. Haip.

2 comments: